Nissan Juke kommer med ny hybrid drivlinje
(Pressemeddelelse marts 2022)

  • Avanceret muliti-funktions gearkasse
  • Ren elkørsel i første gear
  • Alliance teknologi integreret i den nye Juke
  • Op til 80 % kørsel på ren el i bykørsel, og op til 40% brændstofs reduktion

Nissans ikoniske kompakte crossover Juke kommer snart med en ny hybrid drivline i tillæg til det nuværende model line-up. Den nye hybrid version leverer direkte respons og reducerer såvel brændstoftsforbruget og CO2 udslippet.

«Der er fremdrift i Nissans elektrificerede produkt strategi, og Juke hybrid, som kommer senere på året, repræsenterer endnu en milesten i vores strategiske ambition om at have en fuldt elektrisk modelrække i 2023», udtaler Guillaume Cartier, Chairman, Nissan AMIEO regionen.

 

Juke hybrid indeholder en fuld kombineret drivline i stedet for blot at tilføje elektriske egenskaber til den eksisterende benzin motor. Dette giver kunderne følgende fordele:
  • 100% elektrisk start
  • Gode køreegenskaber
  • Godt brændstofsforbrug takket være den smarte kombinerede gearkasse, effektive regenerative bremser og højtydende batteri.

 

Effektiv Alliance motor

Den nye hybrid divline lever helt op til Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance ingeniørernes arbejde.

Juke hybrid drivlinen indholder en ny generation, Nissan udviklet benzinmotor specifikt udviklet til at fungere med hybrid teknologi. Den yder 94 hk og har et drejningsmoment på 148 Nm.

Elmotoren yder 49 hk og har et drejningsmoment på 205 Nm. Resultatet er en drivline, der yder 25% mere end den nuværende benzin variant samt en reduktion i brændstofsforbruget på op til 40% ved bykørsel og op til 20% ved blandet kørsel (endelig homologering mangler stadig).

Smart automat gearkassse

Som et vigtigt led for Jukes gode køreegenskaber er en avanceret lavfriktions kombineret gearkasse.

For at mindske friktion er gearkassen styret af en avanceret algoritme og anvender en særlig sammenkobling istedet for konventionelle synkroniserede ringe til at skifte det fjerde «benzin» gear og de to «el» gear.

Yderligere reduceres friktion ved, at gearkassen ikke anvender en trationel kobling. Start af bilen er 100% elektrisk og de to el-motorer kombineres til at synkronisere gearene, hvilket giver en glidende, sammenkoblet og responsiv acceleration.

Drivlinen navigerer automatisk igennem de forskellige hybrid teknologier (serie, parallel, serie-parallel) i forhold til accelleration og den ydelse, der er behov for. Alt foregår glidende og uden indblanding fra føreren.

Elbilslignende køreoplevelse

Juke hybrids intelligente køresystem styrer drivlinen i forhold til mange parametre med en optimering af anvendelse af eldrift. Op til 80 % af al bykørsel kan gøres ved ren el-drift med korte hybrid-faser, der oplader batteriet før den igen skifter til el-kørsel. Juke hybrid starter altid via ren el-drift og kan køre op til 55 km/timen på ren el. Det giver føren mulighed for at nyde ren elbils kørsel.

Systemet maksimerer automatisk el-driften, men Juke hybrid får også en dedikeret el-drifts knap, der kan anvendes, såfremt føreren udelukkende vil køre på el. F.eks. ved køresel i beboelses kvarterer eller ved køkørsel.

Regenerativ bremsekraft

Når bilen mister fart agerer elmotoren som generator og opsamler den kinetiske energi, omdanner den til elektricitet, der lagres i batteriet.

Juke hybrid kommer også med en køreindstillings-funktion, hvor føreren kan skifte imellem ØKO/Normal/Sport. Køreindstillingen ændrer på servostyringen, klimaanlægget og speederens ydelser, og den ændrer også den regenerative bremsekraft og batteriopladning.

Ændringer på Juke eksteriør

Det sporty, coupe crossover design på Juke fastholdes på hybrid-udgaven. Der er dog lavet små justeringer for at optimere aerodynamikken.

Kølergrillen har fået det nye Nissan logo, og der er nye alufælge, der optimerer aerodynamikken. De sidste er mulige grundet mindsket behøv for køling på hybrid-udgaven. Der er også små justeringer på karrosseriet lige under kofangeren for at optimere luftstrømmen. Og som noget unikt for hybrid-udgaven er der tilføjet en radiator grill-lukker, således at luftstrømmene automatisk kan justers efter behov for køling med brug af mindst muligt luftindtag.

I forbindelse med introduktionen af Juke hybrid, tilbydes nye to-tone 17» alufælge (er også tilgængelige på benzinudgaven), såvel som de to-tone 19» alufælge, der tilbydes til Nissan ARIYA.

Interiør opdateringer

Baggagerummet kan rumme 354 liter, en mindre reduktion på 68 liter i forhold til benzin-udgaven, på grund af pladsen, der optages af 1,2 kWh batteripakken. Lægges bagsæderne ned fastholdes klassens bedste rummelighed med 1237 liter, og benpladsen fastholdes med 553 mm